ساماندهی و نظارت بر شیوه انتشار محتوا و تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی

تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ماده 56 و 57 قانون تجارت الکترونیکی لیکن دغدغه اصلی کلیه ذینفعان این حوزه، انتشار محتوا به‌صورت مطمئن و مطابق با قوانین و مقررات است و کسب‌وکارهای اینترنتی باید محتوای تبلیغاتی یا اطلاع‌رسانی را با رعایت اصول حرفه‌ای منت

21 تیر 1403 671 --

ساماندهی و نظارت بر شیوه انتشار محتوا و تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی

تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه ماده 56 و 57 قانون تجارت الکترونیکی:

ساماندهی و نظارت بر شیوه انتشار محتوا و تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، گزارش اقدامات این مرکز پیرامون ساماندهی و نظارت بر شیوه انتشار محتوا و تبلیغات در کسب و کارهای اینترنتی که در شماره 4183 روزنامه فرهیختگان چاپ شده به شرح زیر می‌باشد:

تبلیغات در دنیای کسب‌وکار نقش بسزایی ایفا می‌کند و با پیشرفت فناوری و انتقال بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها به فضای مجازی، تبلیغات نیز تغییراتی را تجربه کرده است، به‌طوریکه فضای مجازی به‌عنوان یک پلتفرم جهانی، به کسب‌وکارها امکان دسترسی به مخاطبان جهانی با هدف‌گذاری دقیق را ‌داده است.

لیکن دغدغه اصلی کلیه ذینفعان این حوزه، انتشار محتوا به‌صورت مطمئن و مطابق با قوانین و مقررات است و کسب‌وکارهای اینترنتی باید محتوای تبلیغاتی یا اطلاع‌رسانی را با رعایت اصول حرفه‌ای منتشر کنند. همچنین، تطابق با مقررات مربوط به حریم خصوصی و حقوق مؤلف نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که از جمله رایج‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تیلیغاتی می‌توان به تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات اپلیکیشن، بازاریابی موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی و موبایلی و غیره اشاره کرد.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای انجام وظایف محوله خود از جمله برنامه‌ریزی، ارایه راهکارها، پشتیبانی و نظارت به‌منظور استانداردسازی فعالیت‌های اطلاع‌رسانی تجاری، تدوین مقررات و استانداردها و ضوابط مربوط به تجارت الکترونیکی، حمایت از گسترش بازارهای تجارت الکترونیکی و تسهیل تجارت و با استناد به ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی، بر آن شد تا پیش‌نویس آیین‌نامه مواد 56 و 57 قانون تجارت الکترونیکی را به‌منظور ارائه رویه حرفه‌ای انتشار محتوا و شیوه تبلیغات در فضای مجازی و اطلاع‌رسانی الکترونیکی تدوین نماید.

این آیین‌نامه که با هدف ساماندهی و نظارت بر شیوه تبلیغات و انتشار محتوا در فضای مجازی تدوین شده، سعی بر شفافیت حدود مسئولیت پلتفرم‌ها در انتشار محتواها شده است.

درحال حاضر آیین‌نامه وارد مرحله اخذ نظرات ذینفعان شده است. در این چارچوب، با اجرای این آیین‌نامه، مصرف‌کنندگان می‌توانند به‌طور مطمئن‌تر از خدمات سکوها بهره‌مند شوند. همچنین، ساماندهی و نظارت بر این حوزه، افزایش اعتماد کاربران، حفظ حریم خصوصی، ارتقاء و کاهش خطرات نقض قوانین را نیز به همراه خواهد داشت و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند به طور موثر از امکانات فضای مجازی برای رشد و موفقیت خود استفاده کنند.