دستورالعمل به روزرسانی
وب سایت
وب سایت مرکز
توسعه تجارت الکترونیکی درگاهی دولتی برای انتشار اخبار، اطلاعیه ها و فراخوان های
حوزه فعالیت آن و همچنین معرفی خدمات و سامانه های حوزه فعالیت خود می باشد.
با توجه به ضرورت به روز بودن وب
سایت این مرکز، اطلاعات وب سایت در بازه های زمانی مورد نیاز به روز رسانی می
گردد. در این راستا، مسولین مربوطه در واحدهای مختلف، اخبار و اطلاعات مربوطه را جهت
انتشار در سایت، به واحد روابط عمومی ارسال می نمایند.
مهمترین مواردی که در این وب سایت به روز
میشود شامل اخبار و رویدادها، اطلاعیه ها، گزارشات عملکرد، مناقصات و مزایده ها،
فراخوان ها؛ میز خدمت الکترونیکی و اطلاع رسانی خدمات و فرآیندها (شناسنامه
خدمات) می باشد.
این دستورالعمل شامل نکاتی است که
باید در زمان بارگذاری اطلاعات توسط رابطین وب سایت رعایت شود. این نکات بر اساس
شاخص های سئو و نکات ارتقای رتبه وب سایت در موتورهای جستجوی گوگل، یاهو و الکسا
گردآوری شده که به شرح زیر می باشند:
عنوان (Title)
یک عنوان، توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که
کلمات کلیدی اصلی سایت را شامل می شود باید انتخاب گردد. عنوان، اولین چیزی است
که مردم با آن در موتورهای جستجو مواجه می شوند. لذا باید توجه شود که وجود کلمات
فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسایی می شود. مهمترین کلمات
کلیدی سایت، باید در ابتدای عنوان سایت قرار گیرند.
نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر
قرار گیرند:
-
شامل کلمات کلیدی محتوا و عکس های آن صفحه باشد.
- از
کاما استفاده نگردد.
- از
نظر گرامری، جمله بندی آن درست باشد و فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از
کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نگردد.
- تگ ALT
در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتماً باید کادر مربوط به عنوان (title) تکمیل گردد. این خصوصیت اجازه می دهد تا اگر به هر دلیلی تصویری
نمایش داده نشد، متنی که در تگ alt گذاشته شده
است، نمایش داده شود.
توضیحات (Description tag)
این توضیحات بین
۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو ، در زیر URL نمایش داده می شود. لذا باید سعی گردد تا توضیحاتی درج شود که
نشان دهنده محتوای این سایت باشد.
ارتباط متقابل
-
موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباطها به سایت حساس هستند و آن را در رتبه
سایت موردنظر اثر می دهند.
- باید
یک صفحه لینک های مفید ساخته شود و به سایت های مشابه این سایت ارتباط داده شود،
مخصوصا سایت هایی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.
- از سایت های دیگر باید خواسته شود
تا به این سایت ارتباط دهند.
درج کلمات کلیدی سایت (key words)
موتورهای جستجو برای این بخش ارزش
زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت تاثیر زیادی دارد. کلمات کلیدی باید با کاما
از یکدیگر جدا گردند. با این روش در حداقل حجم، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات
کلیدی سایت گنجانده خواهد شد.
-
نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند.
مثلا اگر ۱۰۰ کلمه در یک صفحه وجود داشته باشد و چهار عدد از آنها جزو کلمات کلیدی
سایت شما باشند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴% است. لذا باید سعی گردد که چگالی
حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم در
سایت تنظیم گردد.
-
کلمات کلیدی باید بصورت ترکیبی انتخاب شوند.
- باید
کلماتی انتخاب شوند که حدس زده می شود توسط موتورهای جستجو بیشتر مورد جستجو قرار
گیرند.
- باید
کلمات کلیدی را با کاراکتر, از یکدیگر جدا نمود.
- کلمات
کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات
کلیدی بنویسید.
درج پا صفحه
"تمامی حقوق مادی و معنوی این وب
سایت متعلق به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و هر گونه کپی از مطالب آن تنها با
ذکر منبع بلامانع است".
ارتباط بین صفحات
- لینک های داخل صفحات سایت باید به
گونهای باشند که بازدیدکننده سایت مجبور به استفاده مکرر از دکمه های Back و Forward نگردد.
نکات تبدیل فایل به PDF
یکی
از راه های افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای جستجو، غنی
کردن فایل های محتواست. محتواهای PDF که از فرمت های
دیگر (مثل word، power point
و...) تهیه می شوند، بهتر است شرایط زیر را دارا باشند:
۱-
قبل از تبدیل فایلword به PDF از استاندارد بودن فونت های به کار رفته در فایلword اطمینان حاصل گردد.
۲- از
نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها بهPDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های
فارسی را داشته باشند.
۳- متن فایل هایPDF با استفاده از ابزارهای جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.
حجم فایل ها
فایل
هایی که در سایت بارگذاری می شوند، به صورت فشرده و حجمی کمتر از ۳۰ مگابایت
داشته باشند.
حتما از تگ های <h..> استفاده گردد
تگ h
این امکان را به موتورهای جستجو می دهد که بصورت بهتری محتوای سایت را درک نمایند.
برای اعمال این خصوصیت متن، باید صفحه را به ترتیب اهمیت از headingهای CMSانتخاب
نمود.
- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نگردد و بلکه فقط برای تیترهای مهم
استفاده شود.
- کل متن صفحه را نباید در این تگ ها قرار داد، فقط برای تیترها و مطالب مهم
استفاده شود.
زبان
زبان اصلی تمامی درگاه ها فارسی است.
صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود و امکان تغییر
زبان به انگلیسی برای کاربران در تمامی صفحات فراهم شود.
صفحه تماس با ما
اطلاعات
ذیل باید در صفحه تماس با ما قرار داده شوند:
-
آدرس: تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، جنب کوچه حجت
دوست، پلاک 15، مركز توسعه تجارت الکترونیکی
-
روز/ ساعت کاری: شنبه الی چهارشنبه،
ساعت 8 الی 16
توجه: ساعت کاری مرکز تا اطلاع ثانوی به علت شرایط کرونایی
در استان تهران، از 7:30 الی 14:30 می باشد.
-
کدپستی: 1416643851
-
صندوق پستی: 14155-6385
-
تلفن: 41031000-021
-
دبیرخانه: 021-41031243 و 41031233-021
-
دبیرخانه سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد): 021-41031234
-
نمابر: 021-88955953
-
رایانامه: info@ecommerce.gov.ir
- درج
جدول حاوی نام سامانه ها، آدرس ایمیل و شماره تماس پشتیبانی آنها
- درج جدول حاوی نام معاونت ها/
واحدها، نام مسول مربوطه و شماره تماس دفتر مربوطه