گزارش سهماهه سامانه هوشمند نظارت و رسیدگی به شکایات/ توسعه سامانه به کسبوکارهای فیزیکی پس از رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری جمعی برخط (CODR) در 21 اسفند 1400 با حضور مقامات عالی کشور، گزارش سهماهه سامانه نشاندهنده عملکرد مو
گزارش سهماهه سامانه هوشمند نظارت و رسیدگی به شکایات/توسعه سامانه به کسبوکارهای فیزیکی
گزارش سهماهه سامانه هوشمند نظارت و رسیدگی به شکایات/ توسعه سامانه به کسبوکارهای فیزیکی
پس از رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و داوری جمعی برخط (CODR) در 21 اسفند 1400 با حضور مقامات عالی کشور، گزارش سهماهه سامانه نشاندهنده عملکرد موفق این سامانه در حوزه کسبوکارهای اینترنتی است و همزمان توسعه سامانه به کسبوکارهای فیزیکی نیز به عنوان یکی از پروژههای منتخب وزارت صمت (پروژه نظارت و رسیدگی به تخلفات) توسط مدیرکل حوزه وزارتی به تمامی دفاتر ستادی و واحدهای استانی ابلاغ شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، طبق ماده 9 برنامه جامع تجارت الکترونیکی مصوب 1384، وزارت بازرگانی مکلف بوده با همکاری وزارت دادگستری و قوه قضائیه نسبت به تدوین الگوی داوری در دعاوی تجارت الکترونیکی برای کاهش دعاوی حقوقی با اعمال حداقل استانداردهای حقوقی در عرصه تجارت الکترونیکی و همچنین تدوین الگوی قراردادی حل اختلاف برای دعاوی در الگوهای بنگاه به بنگاه (B2B) و بنگاه به مشتری (B2C) به منظور ساده و شفافسازی روند حلوفصل اختلاف اقدام نماید که این تکلیف قانونی بالاخره بعد از 15 سال در دولت سیزدهم اجرایی و اسفندماه سال گذشته با حضور وزرای صمت، دادگستری، معاون پیشگیری از جرم قوه قضائیه، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارفرمایی ایران رونمایی شد.
فرآیند سامانه جدید بدین صورت است که پس از احراز هویت مصرفکننده و ثبت و احراز اطلاعات معامله براساس استعلام سیستمی تراکنش پرداخت از بانک مرکزی، شکایت به کسبوکار طرف شکایت ارجاع شده و کسبوکار موظف است طی یک بازه زمانی محدود نسبت به پاسخگویی مناسب و رفع شکایت اقدام نماید. در صورت عدم پاسخگویی مناسب توسط کسبوکار، علاوه بر امکان ارجاع شکایت به مراجع رسیدگیکننده اداری شامل سازمان حمایت از مصرفکنندگان و اتحادیه صنفی، امکان درخواست داوری نیز وجود دارد. داوری ظرف حداکثر سه هفته توسط هیئت داوری متشکل از اعضای کمیسیون داوری کانون عالی کافرمایان صادر و در صورت صدور رأی به نفع مصرفکننده، کسبوکار موظف به اجرای رأی ظرف حداکثر یک هفته خواهد بود وگرنه طبق تعهدات کسبوکار، اینماد وی تعلیق خواهد شد. همچنین رأی داوری علاوه بر ضمانت اجرایی اداری، ضمانت اجرایی قضایی نیز خواهد داشت و پس از گذشت 20 روز از تاریخ ابلاغ در صورت عدم اجرا توسط کسبوکار، امکان اجرا از طریق قوه قضائیه هم وجود دارد.
در بازه زمانی سهماهه از تاریخ رونمایی سامانه، علیرغم تعطیلات نوروز و فعال بودن سامانه قدیم تا ابتدای خردادماه، حدود 500 شکایت در سامانه هوشمند نظارت و رسیدگی به شکایات ثبت شده که با توجه به سازوکارهای خودکنترل طراحیشده، بیش از نیمی از شکایات در مرحله ابتدایی مذاکره بین مصرفکننده و کسبوکار در بستر سامانه مذکور حل شده و از باقیمانده شکایات برای حدود 20 درصد درخواست داوری شده است. همچنین تاکنون بیش از 10 رأی داوری در سامانه صادر شده و مابقی درخواستها نیز در مراحل مختلف فرآیند صدور رأی میباشد که عمده مواردی که رأی به نفع مصرفکننده بوده نیز توسط کسبوکارها اجرا و رضایت مصرفکننده جلب شده است.
با توجه به اینکه گزارش فوقالذکر نشاندهنده عملکرد موفق سامانه هوشمند نظارت و رسیدگی به شکایات میباشد، توسعه آن به کسبوکارهای فیزیکی اعم از توزیعکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان یکی از پروژههای منتخب وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط مدیرکل حوزه وزارتی طی ابلاغیه مورخ شانزدهم خردادماه 1401 به تمامی دفاتر ستادی و واحدهای استانی ابلاغ و تقسیم کار بین آنها برای اجرای پروژه مشخص شده است. به این ترتیب به تدریج سامانه مذکور برای فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ، واحدهای صنفی منتخب و تولیدکنندگان نیز عملیاتی خواهد شد.
به این ترتیب مصرفکنندگان میتوانند از ظرفیت سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات و ثبت درخواست داوری در این سامانه، برای تسریع در به نتیجه رسیدن شکایات و احقاق حق خود به صورت کاملاً الکترونیکی و غیرحضوری از طریق پنجره واحد تجارت الکترونیکی (ecsw.ir) و صرفاً براساس اطلاعات تراکنش پرداخت به خوبی استفاده نمایند.