برگزار شد: نشست رسانه ای سامانه امتا با اصحاب رسانه به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، امروز بیست و هشتم مرادماه 1398، نشست رسانه ای در خصوص سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) با حضور تنی چند از اصحاب رسانه نظیر با
نشست رسانه ای سامانه امتا با اصحاب رسانه برگزار شد
برگزار شد:
نشست رسانه ای سامانه امتا با اصحاب رسانه
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، امروز بیست و هشتم مرادماه 1398، نشست رسانه ای در خصوص سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) با حضور تنی چند از اصحاب رسانه نظیر باشگاه خبرنگاران جوان، ماهنامه پیوست، پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت، روزنامه گسترش، هفته نامه شنبه، رسانه خبری تحلیلی آیچیزها و رسانه تخصصی پرداخت برتر در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار گردید.
در این نشست، ابتدا آقای امیری، سرپرست معاونت تسهیل تجاری و توسعه کاربردها، به بیان کلیاتی در خصوص احراز هویت، علت نیازمندی به آن و ذی نفعان مربوطه و نیز تاریخچه فعالیت مرکز در این حوزه پرداخت و در خصوص دغدغه های کسب و کارهای الکترونیکی در زمینه احراز مشتریان توضیحاتی را ارائه نمود.
در ادامه، آقای نورالدینی مدیر سامانه امتا با اشاره به اهداف اساسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در همراهی با کسب و کارهای الکترونیکی و توجه به دغدغه های آنها، به تشریح ماهیت سامانه و کارکردهای آن پرداخت که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پی توجه به دغدغه کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص احراز مشتریان و همچنین صیانت از حقوق مشتریان، وارد این موضوع شد و با بررسی مکانیزم های اجرایی کشورهای مختلف در این خصوص، به راه اندازی سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) پرداخت و در واقع، رویکرد این مرکز در این زمینه عبارتست از آمادگی استفاده از نظرات کلیه ذی نفعان از جمله کسب و کارها، سازمان های نظارتی، انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی و سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور.
سامانه امتا، با هدف رفع نیاز کسب و کارهای الکترونیکی در خصوص شناسایی و احراز مشتریان خود و همچنین تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها در بستری امن طراحی و پیاده سازی شده و در واقع، خاستگاه اصلی این سامانه، نیازی بود که کسب و کارهای الکترونیکی داشتند و مشکلات به وجود آمده در بسترهای آگهی الکترونیکی در ماه های اخیر و ایجاد التهاب در فضای عمومی کشور، این مرکز را برآن داشت که در کوتاه ترین زمان ممکن سامانه را در اختیار مشتریان و کسب و کارها قرار دهد.
در حال حاضر هر مشتری برای سفارش کالا و خدمات مورد نیاز خود می بایست در وب سایت های متعددی ثبت نام کند و برای هر وب سایت، یک نام کاربری و رمز عبوری تعریف نماید و به خاطر سپارد. برخی از کسب و کارها نیز در فرآیند ثبت نام، اطلاعاتی را از کاربر درخواست مینمایند که نه تنها لزومی به دریافت آن نیست بلکه حتی حریم خصوصی مشتریان را نیز خدشه دار می نماید.
با استفاده از سامانه امتا، مشتریان نیاز به ثبت نام های متعدد در وب سایت های مختلف ندارند و مدیریت اطلاعات قابل دسترس کسب و کارها، در دست کاربر است. در صورت نیاز به اصلاح اطلاعات، فرد با یکبار مراجعه به سامانه امتا و اصلاح اطلاعات مورد نظر، میتواند اطلاعات به روز شده خود را در اختیار کسب و کارها قرار دهد.
کسب و کارها بسته به نوع کالا و خدمتی که ارائه می دهند و همچنین بر اساس حجم فعالیتی که دارند نیازمند احراز مشتریان در سطوح مختلف هستند که در بستر این سامانه مدل های ورود مختلف از جمله رمز ایستا، OTP، پیامک ارزش افزوده و امضای الکترونیکی تعریف و پیاده سازی شده است.
کسب و کارها همچنین بر اساس نوع کالا و خدماتی که ارائه می دهند سطوح دسترسی خود به اطلاعات مشتریان را اعلام و در صورت تأیید توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در فهرست دسترسی های اطلاعاتی مجاز آنان قرار می گیرد. اطلاعات مربوط به صلاحیت صنفی، اطلاعات مربوط به اعتبار مالی، سوابق فعالیت و غیره نیز از این دست اطلاعات می باشد.
به طور کلی سامانه امتا با درخواست مشتریان، صحت اطلاعات اظهاری آنان را از طریق وب سرویس های حاکمیتی استعلام نموده و در صورت احراز، با اجازه آنها در پروفایل کاربری شان ثبت می نماید. کسب و کارهای الکترونیکی نیز می توانند افزونه ورود و ثبت نام سامانه امتا را بر روی وب سایت خود پیاده سازی نموده و امکان ورود و ثبت نام مشتریان از این درگاه را فراهم می آورند.
در ادامه، آقایان امیری و نورالدینی به پاسخگویی سوالات مطروحه خبرنگاران حاضر در جلسه پرداختند که از جمله می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
- آیا استفاده از سامانه امتا اجباریست؟
ثبت نام و استفاده از سامانه امتا اجباری نیست و در واقع، سامانه امتا در حکم ابزار و راهکاریست در کنار سایر راهکارها در زمینه احراز صلاحیت که البته قابلیت رقابت با آنها را دارد. دادستانی، مرکز ملی فضای مجازی و ... بر اجباری بودن احراز هویت تأکید دارند و نه بر استفاده از سامانه امتا که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی راه اندازی شده است. سامانه امتا در واقع، جهت پاسخگویی به نیاز و دغدغه کسب و کارها و همچنین صیانت از حقوق مشتریان بوجود آمده است.
- مزایای سامانه امتا چیست؟
از جمله مزایای این سامانه می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
الف. روی اینترنت، قابلیت دریافت Open APIآن وجود دارد در حالیکه این گزینه برای سایر سرویس ها (نظیر شاهکار) به راحتی در دسترس نیست.
ب. دسترسی به اطلاعات مشتریان و سطح آن، فقط با اجازه خود آنها امکانپذیر است.
پ. برخورداری از سطح بندی جهت اعتبارسنجی و احراز هویت که حداقل آن، کد ملی و شماره تلفن همراه می باشد.
ت. امتا، بر احراز هویت و همچنین احراز صلاحیت تمرکز دارد.
ث. یک مرتبه احراز هویت در امتا، برای قابل استفاده بودن برای کسب و کارهای مختلف کافیست .
چ. سامانه امتا، راهکاری ارائه شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است که مرکزی دولتی می باشد و جنبه حاکمیتی داشتن مرکز باعث تسهیل و تسریع در کسب استعلام های مختلف از دستگاه ها می باشد.
- آیا دسترسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به اطلاعات مشتریان کسب و کارها، دارای تبعاتی نظیر احتمال بهره گیری تجاری از داده ها نمی باشد؟
در این زمینه چندین راه حل وجود دارد نظیر رمزگزاری روی داده های کسب و کارها توسط خودشان و با امضای خودشان به گونه ای که جهت دسترسی مرکز به اطلاعات مذکور، نیاز به رمزگشایی توسط خود کسب و کارهاست.
البته، راهکارها در حال جمع بندی می باشند و تا یک ماه آینده قطعی خواهند شد که بلافاصله اطلاع رسانی خواهد شد.
- آیا استفاده از سامانه امتا هزینه دارد؟
در حال حاضر، خود سامانه امتا که در حیطه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی می باشد، رایگان است ولی برای انجام استعلام هایش، از دست مرکز خارج است و افراد باید هزینه های مربوطه را بپردازند نظیر دریافت استعلام خلافی خودرو که مستلزم پرداخت هزینه به حساب پلیس راهور می باشد.