نماد اعتماد الکترونیکی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت کسب و کارهای الکترونیک، به مجوزی برای گرفتن درگاه پرداخت بانکی تبدیل شده است؛ اما اکنون رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از ویژگیهای تازهای خبر میدهد که به سامانه جدید "اینماد" اضافه شدهاند
رتبهبندی "ای نماد" تغییر میکند
نماد اعتماد الکترونیکی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت کسب و کارهای الکترونیک، به مجوزی برای گرفتن درگاه پرداخت بانکی تبدیل شده است؛ اما اکنون رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از ویژگیهای تازهای خبر میدهد که به سامانه جدید "اینماد" اضافه شدهاند. با این وجود هنوز به اعتقاد فعالان کسب و کارهای نوین، "اینماد" راهکار صحیحی برای احراز هویت یک کسب و کار آنلاین نیست و به علت اجباری شدن اخذ آن، فعالیت در فضای مجازی را دشوارتر میکند. اما آیا این نماد با عمده مشکلات تعریفی و نظارتی که در ساختار خود دارد، میتواند قدمی در راستای بهبود کیفیت خدمات الکترونیک سایت های ایرانی بردارد؟
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، چندی پیش سامانه "اینماد" به علت تغییر پیمانکار زیرساختی دچار اختلال شده بود و در آن زمان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرده بود که ممکن است نماد اعتماد الکترونیکی تعدادی از سایتهای فروش اینترنتی غیرفعال شود. اما اکنون رئیس این نهاد از رونمایی نسخه جدید سامانه مذکور خبر میدهد که از ۲۰ آبان فعالیت خود را آغاز نموده است. از جمله اهداف این سامانه، ارائه خدمات نوینی علاوه بر خدمات متداول سامانه نماد اعتماد الکترونیکی است که قرار است در آیندهای نه چندان دور به بهره برداری برسد.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده در سایت "اینماد"، از ۵۱۳۰۷ کسب و کار ثبت شده در کشور، ۳۱۳۴۱ تای آن ها "اینماد" دارند
که تهران با ۱۳۲۶۲ عدد کسب و کار، فعالترین استان در این آمار است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره دلایل ایجاد این سامانه به "دیجیاتو" میگوید که حجم رو به رشد دادههای سامانه "اینماد"، الزام استقرار پایگاه داده و بهبود نظارت بر سرورهای موجود منجر به ارائه نسخه سوم سامانه نماد الکترونیک شده است.
رمضانعلی صادقزاده تدوین سیستم امتیازدهی و رتبهبندی را از برنامه های آتی این مرکز برشمرد و عنوان نمود که قرار است شاخصهایی در ارائه "اینماد" بررسی شود تا سایتها بر اساس کیفیت خدمات ارائه شده، از ۱ تا ۵ ستاره امتیاز بگیرند. در نتیجه این نماد که پیشتر فقط یک یا دو ستاره را به سایتها اختصاص میداد، هماکنون رتبهبندی خود را توسعه داده و سیستم امتیازدهی دقیقتری را برای سایتهای ایرانی درنظر گرفته است.
وی در توضیح نحوه برخورد و چگونگی رسیدگی به شکایات در سامانه جدید به دیجیاتو میگوید: در صورت شکایت کاربران از یک سایت نماددار به سامانه ما، ابتدا مراتب را به وب خاطی گوشزد کرده و سعی میکنیم کدخدامنشانه به حکمیت بنشینیم. اگر سایت مذکور در روند خود تغییری ایجاد نکرد، مجبور به گزارش شکایت به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان میشویم. پس از این اتفاق، بر اساس حکم اعلام شده این سازمان یا نهادهای مربوطه، وظیفه خواهیم داشت سیاستهای تنبیهی درپیش گیریم که یکی از آن ها میتواند تعلیق یا غیرفعال نمودن "اینماد" آن سایت باشد.
توصیههای سایت سامانه نماد اعتماد الکترونیکی برای ثبت شکایت و گزارش تخلف
امکان شکایت از سایتهای ایرانی، مشخص بودن اطلاعات هویتی سایتهای فعال، تغییرات ساختاری، ایجاد رتبهبندی و اعمال نظارت بیشتر بر سایتهای دارای "اینماد" همه تمهیدات بسیار مناسبی در راستای بهبود خدمات ارائه شده است و مشخصاً خواهد توانست اعتماد گروه بیشتری از مردم را به بهرهگیری از تجارتهای اینترنتی جلب کند.