رمضانعلی صادقزاده گفت: تیم فنی در تلاش است تا ظرف چند روز آینده در طی هفته جاری مشکل اختلال سامانه نماد اعتماد الکترونیکی رفع شود و کسب و کارها بتوانند همچون گذشته بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنند.
مشکل سامانه "ای نماد" ظرف چند روز آینده رفع میشود/ هیچ گونه نگرانی بابت افشای اطلاعات کسب و کارهای آنلاین وجود ندارد
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: تیم فنی در تلاش است تا ظرف چند روز آینده در طی هفته جاری مشکل اختلال سامانه نماد اعتماد الکترونیکی رفع شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، رمضانعلی صادقزاده در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا درباره مشکلات اخیر ایجاد شده برای صدور نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب و کارهای آنلاین اظهار کرد: پیمانکار قبلی سامانه نماد اعتماد الکترونیکی با نام "ای نماد"، نرم افزار و سخت افزار این سامانه را در اختیار داشته است، اما با توجه به تأکید وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته و قانون توسعه تجارت الکترونیکی، باید هرچه سریع تر مرکز دادهای با عنوان مرکز داده بازرگانی ایران ایجاد میکردیم. هم اکنون با توجه به تلاشهای انجام شده طی یک سال اخیر و سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به منظور ایجاد زیرساختهای مرکز داده، هاستینگ سامانه تجارت داخلی در مرکز داده، ایجاد شده و سامانه دریافت و صدور "ای نماد" به داخل مرکز منتقل شده و درحال توسعه و به روزرسانی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ممکن است که اختلالهایی در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی وجود داشته باشد که امری طبیعی است؛ چرا که اگر سامانهای بخواهد در یک مرکز داده راه اندازی شود، باید راه اندازی سرور، شبکه و تمامی بحث زیرساختی آماده باشد. همچنین به سامانه "ای نماد" ماژولهایی جدید اضافه میشود؛ یعنی بحث گسترش این سرویس در دستور کار و صرفاً انتقال سامانه انجام نمیشود که اختلالهای ایجاد شده برای این سامانه به تدریج درحال پیگیری و رفع است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ضمن عذرخواهی از کسب و کارهای آنلاین به دلیل توقف صدور "ای نماد" یادآور شد: حدود سه هفته است که صدور نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) متوقف شده است. ما از کسب و کارهای آنلاین، استارت آپها و تمامی افرادی که به دنبال ثبت نام برای صدور یا تمدید نماد اعتماد خود بودند، عذرخواهی میکنیم، اما اختلال ایجاد شده هیچ خسارتی را درپی نداشته است و قرار نیست به افرادی که در صف انتظار بودند تا نماد اعتماد دریافت کنند، خسارتی پرداخت شود. در واقع کسب و کارها در زمان انتظار برای تمدید نماد اعتماد الکترونیکی به کار خود ادامه دادهاند و مشکلی از این بابت وجود نداشته است.
صادق زاده افزود: تیم فنی در تلاش است تا ظرف چند روز آینده در طی هفته جاری مشکل اختلال سامانه نماد اعتماد الکترونیکی رفع شود و کسب و کارها بتوانند همچون گذشته بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به نحوه درآمد پیمانکار قبلی سامانه نماد و ادعای این پیمانکار مبنی بر عدم پرداخت بدهیهای مالی تأکید کرد: بر اساس توافقهای انجام شده، از همان ابتدا شرکت ارائه دهنده خدمات، هزینه سرویس دهی برای "ای نماد" را از بخش خصوصی دریافت میکرد و بخش دولتی از جمله مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به این شرکت هیچ پرداختی به منظور ارائه خدمات در بستر نماد اعتماد الکترونیکی نداشته است. یکی از اقدامات ضروری و مورد نیاز برای درخواست دهندگان نماد اعتماد الکترونیکی، بررسی صحت کد پستی، کد ملی و شماره تلفن است که فرد متقاضی نماد اعتماد هزینهها را واریز و پیمانکار این سامانه این امور را انجام میداد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان این که پیمانکار قبلی "ای نماد" یک فرد حقیقی بوده است، خاطرنشان کرد: یک فرد حقیقی پیمانکار قبلی سامانه "ای نماد" بوده که بعد از مدتی در قالب یک شرکت چنین اموری را انجام میداده است؛ البته بعد از تغییر حالت فرد به شرکت دیگر تمدید قرارداد صورت نگرفته است. در حقیقت از مدتها قبل دستورات و نقشه راه به منظور تشکیل یک مرکز داده در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و انتقال یا راه اندازی سامانههای حاکمیتی به این مرکز داده، ایجاد شده بود که با توجه به راه اندازی مرکز داده در وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند وقت اخیر به کمک سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دیگر نیازی به تمدید قرارداد با بخش خصوصی وجود نداشته است.
صادق زاده نسبت به شایعات منتشر شده مبنی بر انتشار اطلاعات ثبت شده کسب و کارهای آنلاین در سامانه "ای نماد" واکنش نشان داد و گفت: هیچ گونه اطلاعاتی از این سامانه منتشر و افشاء نمیشود و همچنان تمامی اطلاعات با امنیت بالا نگهداری میشود و امنیت اطلاعات، از جمله شماره تلفن، آدرس فروشگاه یا برای افراد حقیقی، کد پستی تضمین میشود و هیچ گونه نگرانی بابت انتشار اطلاعات کسب و کارهای آنلاین وجود ندارد.