کسب و کارهای اینترنتی نیاز به ساماندهی دارد

بعد از رونق کسب و کارهای اینترنتی و ثبت تعداد بالایی از فعالان این حوزه، موضوع تشکیل اتحادیه صنفی کسب و کارهای اینترنتی مطرح شده است که رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مرکز را محل اصلی جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این کسب و کاره

13 تیر 1396 31,243 --

کسب و کارهای اینترنتی نیاز به ساماندهی دارد

بعد از رونق کسب و کارهای اینترنتی و ثبت تعداد بالایی از فعالان این حوزه، موضوع تشکیل اتحادیه صنفی کسب و کارهای اینترنتی مطرح شده است که رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت این مرکز را محل اصلی جمع‌آوری اطلاعات مربوط به این کسب و کارها اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومي
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، رمضانعلی صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاري ایسنا با بیان این‌که کسب و کارهای اینترنتی نیاز به ساماندهی دارد، گفت: گرچه زمزمه تشکیل اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی مطرح شده است، اما متصدی تشکیل اتحادیه‌ها، معاونت اقتصادی و بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
وی افزود: در حوزه کسب و کارهای اینترنتی علاوه بر عملکرد معاونت اقتصادی و بازرگانی داخلی لازم است براي ساماندهی این کسب و کارها، مرکز توسعه تجارت الكترونيكي وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در ارتباط با تأیید واحدها و ارائه نماد اعتماد الکترونیکی به آن‌ها وارد عمل شود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تأکید بر این‌که برای شروع کسب و کارهای الکترونیکی نباید کسبه به زحمت بیفتند، ادامه داد: از آن‌جا که نمی‌خواهیم فعالان حوزه کسب و کارهای آی تی برای ثبت واحدهای خود مجبور به مراجعه به چندین سازمان باشند، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به مثابه یک پنجره واحد عمل می‌کند و مبداء ورودی اطلاعات این واحدها خواهد بود و تمام استعلام‌های لازمی که براي ارائه نماد الکترونیکی از واحدها انجام می‌شود را در اختیار دیگر دستگاه‌هایی که برای ثبت واحدهای کسب و کار الکترونیکی در اتحادیه به آن‌ها نیاز دارند، قرار می‌دهد.
صادق‌زاده با اشاره به تعداد واحدهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک اظهار کرد: افرادی که تا کنون برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به این مركز مراجعه کرده‌ و به ثبت رسیده‌اند که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی یا صنفی می‌شوند، تا کنون نزدیک به ۲۷ هزار نفر رسیده‌اند.
وي درباره امکان تفکیک و دسته‌بندی این واحدها ادامه داد: واحدهایی که تا کنون ثبت‌ نام کرده‌اند را می‌توان با جست‌وجو در سامانه دسته‌بندی کرد، اما هنوز به شکل آماده این دسته‌بندی اتفاق نیفتاده، ولی به‌طور قطع نیاز است در هنگام تشکیل اتحادیه کسب و کارهای الکترونیکی، جزء به جزء این واحدها مشخص شوند و به شکل دسته‌بندی شده قابل دسترسی باشند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به این‌که واحدهای الکترونیکی که نماد اعتماد را کسب می‌کنند به شکل دوره‌ای و اتفاقی مورد بازرسی قرار می‌گیرند، عنوان کرد: بر اساس وظایف تعریف شده، در حوزه حاکمیتی نظارت بر فضای مجازی برعهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است و ما به‌صورت اتفاقی و دوره‌ای این واحدها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
صادق‌زاده ادامه داد: این نظارت‌ها شامل بررسی تطابق کالاهایی که ارائه می‌شود با مجوز دریافت شده، کالای تبلیغ شده و آن‌چه به دست مشتری می‌رسد و دیگر موارد ذکر شده در قانون است.
وي درباره نحوه رسیدگی به شکایات نیز گفت: مشتریانی که بابت کالای خریداری شده توسط فروشگاه‌های اینترنتی و واحدهایی که نماد اعتماد الکترونیکی دارند، در برخی موارد به این مرکز شکایاتی را می‌آورند که در وحله اول سعی می‌کنیم به‌عنوان ریش‌ سفید بین شاکی و متشاکی واسطه‌گری کنیم تا اختلاف مربوط حل شود و در غیر این صورت اگر نتیجه مورد نظر حاصل نشود، پرونده را به سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع می‌دهیم.