رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ايجاد مرکز داده بازرگاني در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي و تکاليف قانوني مرکز بوده است که با دستور وزير وقت و توسط يکي از شرکت هاي تابعه سازمان گسترش و
ايجاد مرکز داده بازرگاني بر اساس تکاليف قانوني درحال انجام است
رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ايجاد مرکز داده بازرگاني در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي و تکاليف قانوني مرکز بوده است که با دستور وزير وقت و توسط يکي از شرکت هاي تابعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) صورت گرفته است.
رمضانعلي صادق زاده در گفت وگو با خبرگزاري صدا و سيما با بيان اين که يک سري از سامانه هاي تکليفي و حاکميتي مثل سامانه تدارکات الکترونيکي، سامانه جامع تجارت و سامانه نماد اعتماد الکترونيکي خارج از مرکز توسعه تجارت الکترونيکي بود افزود: اين موضوع اواخر دولت يازدهم مطرح شد و آقاي نعمت زاده تأکيد کرد که بايد به اين تکليف قانوني عمل و با ايجاد يک مرکز داده، سامانه هاي حاکميتي را به مرکز منتقل کنيم.
وي اضافه کرد: با توجه به اين که رديف بودجه نداشتيم، آقاي نعمت زاده سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران را مکلف به ايجاد اين مرکز کرد و مرکز داده بازرگاني اکنون با کمک مرکز گسترش فنآوري اطلاعات از شرکت هاي متعلق به "ايدرو" درحال ايجاد است.
رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سئوال که آیا ترک تشريفات مناقصه براي اجراي اين طرح انجام شده است، خاطرنشان کرد: ترک تشريفات بايد مراحل قانوني خود را طي کند و به اطلاع هيأت 3 نفره برسد که شما بخواهيد هزينه کنيد. وقتي اجراي طرح به صورت BOT است، نيازي به ترک تشريفات و ارجاع آن به هيأت 3 نفره نيست.
صادق زاده همچنين گفت: ايجاد اين مرکز دستور حاکميتي است و تکليف قانوني براي ايجاد اين مرکز با سرمايه گذاري سازمان توسعه اي زيرمجموعه وزارتخانه و بر اساس سياست هاي اصل 44 قانون اساسي انجام مي شود.
وي در پاسخ به اين سئوال که با وجود مرکز داده اي در وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات، آيا به ايجاد اين مرکز که بار مالي دارد نيازي بوده است يا خير، تصریح کرد: با توجه به اين که وزارت ارتباطات در دو - سه نقطه کشور مرکز داده ايجاد کرده است، با آن ها صحبت کرديم، ولي ظرفيت اين کار را نداشتند و عمدتاً بخش غيرفعال را ايجاد کردند. بنابراین صورتجلسه اي تهيه شد که مي گويد اگر مي خواهيد از اين مرکز استفاده کنيد، بايد بخش راديويي و فعال را خودتان خريداري و در مرکز قرار دهيد.
رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي وزارت صنعت، معدن و تجارت در پايان با بيان اين که برآورد اوليه هزينه مرکز داده بازرگاني حدود 20 ميليارد تومان است، گفت: در اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونيکي که به تصويب هيأت وزيران رسيده و از سال 1389 آغاز به کار کرده است، ايجاد مرکز داده بازرگاني جزء تکاليف مرکز بود، ولي از آن سال تا کنون اين تکليف قانوني به رغم وضع خوب مالي دولت در اواخر دهه 1380 اجرا نشد، که با تدبیر دولت های یازدهم و دوازدهم درحال انجام است.