چاپ        ارسال به دوست

اقدام مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای تسهیل در امر ثبت فروشگاههای اینترنتی زیر مجموعه متمرکز کنندگان پرداخت (فین تک)

اقدام مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای تسهیل در امر ثبت فروشگاههای اینترنتی زیر مجموعه متمرکز کنندگان پرداخت (فین تک) در راستای اجرای سند "چارچوب فعالیت و نظارت بر وب سایت های متمرکز کننده پرداخت، مصوب 13/10/1395 کمیته نظارت بر فروشگاههای اینترنتی"،
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بنابر درخواست جمعی از فعالان متمرکزکنندهگان پرداخت (انجمن فین تک) برای تسهیل در امر ثبت فروشگاههای اینترنتی زیرمجموعه فعالان مذکور به منظور دریافت شناسه الکترونیکی، امکان ارسال الکترونیکی اطلاعات را در قالب وب سرویس مورد درخواست آنها را آماده و طی اطلاع رسانی در اختیار متمرکزکنندگان پرداخت قرار داده است.
صاحبان این کسب و کارهای متمرکزکننده پرداخت میتوانند تا روز شنبه 11/06/1396 از طریق این وب سرویس اقدام به ارسال اطلاعات فروشگاه های اینترنتی طرف قرارداد خود نمایند و یا به روال سابق هر یک از فروشگاههای اینترنتی را برای دریافت شناسه الکترونیکی به سایت اینماد هدایت نمایند.
یک ماه پیش، طی جلسه ای که به درخواست متمرکزکنندگان پرداخت در محل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برگزار گردید، از مرکز درخواست شد تا برای تسهیل در ثبت نام فروشگاه های اینترنتی زیر مجموعه، امکان ارسال اطلاعات به صورت الکترونیکی و از طریق وب سرویس فراهم شود. مرکز نیز به منظور تسهیل در امور با این درخواست موافقت، و اقدام به پیاده سازی و دراختیار قراردادن سرویس مذکور نموده است. متمرکز کنندگان پرداخت، آن دسته از کسب و کارهای اینترنتی هستند که با دراختیار داشتن درگاه پرداخت از شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت (PSP)، درگاه خود را غالباً با اخذ کارمزد در اختیار هزاران فروشگاه اینترنتی دیگر قرار می دهند که در بستر معاملات الکترونیکی اقدام به فروش و عرضه کالا یا خدمت می نمایند. ساماندهی این حوزه از دو بخش مجزا تشکیل میشود: - عملیات پرداخت و بانکی که در درگاه واسط پرداخت صورت می پذیرد. - فروش کالا و خدمات توسط فروشگاه های اینترنتی که توسط مشتریان درگاههای واسط انجام میشود.
بدیهی است مسئولیت تعیین نحوه انجام عملیات پرداخت و بانکی در درگاه های واسط برعهده بانک مرکزی است و ساماندهی فروشگاه های اینترنتی (پذیرندگان) برعهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی است.
از آنجایی که ساماندهی فعالان حوزه مالی و پولی در هر فضایی در کشور صرفا جزو وظایف بانک مرکزی است، این مرکز از ابتدای سال 1393 موضوع عملیات پرداختی که در درگاههای واسط پرداخت صورت می پذیرد را به اطلاع بانک مرکزی رسانده است.
از سوی دیگر به منظور حفظ حقوق مصرف کنندگان و پیشگیری از آسیب های ناشی از فعالیت فروشگاه های اینترنتی به صورت ناشناس، تمامی فروشندگان کالا و خدمات در اینترنت باید ضوابطی را رعایت نمایند، از جمله مهمترین آن شفافیت در اطلاعات هویتی و اهلیت فعال تجاری است.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی باهدف ساماندهي و رسميت‌بخشی به فعاليت كسب و كارهای اینترنتی و جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي در ابعاد مختلف اعم از امنيتي،‌ اجتماعي،‌ فرهنگي و نيز اعتمادسازي، در اولین قدم نسبت به احراز هویت فروشگاههای اینترنتی که به صورت پذیرنده در زیر مجموعه هر یک از درگاه های واسط فعالیت می کنند، اقدام نموده است. مرکز براساس بند 1- ح اساسنامه که به تایید شورای ‌نگهبان نیز رسيده است، وظیفه ساماندهي فعاليت سايت‌هاي تجارت الكترونيكي را برعهده دارد و همچنین بنابر مصوبه "طرح ساماندهی فروشگاه های اینترنتی" سال 1391 شورای امنیت کشور، همواره حامی ساماندهی منطقی، سازنده و مبتنی بر رویکردهای فناوری‌های نوین این حوزه همراه با طمأنینه است که خوشبختانه طی سالهای اخیر موفق شده بخش اعظم تجارت الکترونیکی را با کمک سایر دستگاه‌های مسئول، در قالب اعطاء مجوز نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی، ساماندهی نماید. لازم به ذکر است این مرکز تاکنون به مدل کسب و کار یا اطلاعات مشتریان هیچ یک از 28000 کسب و کار اینترنتی دارای مجوز نماد اعتماد الکترونیکی ورود نکرده است ولی درخصوص مشتریان درگاه های واسط (متمرکزکنندگان پرداخت) باید گفت، این مشتریان خود فروشگاه اینترنتی محسوب می‏شوند و در نتیجه مشمول طرح ساماندهی مصوب شورای امنیت کشور هستند.
بزرگترین آسیبی که کسب و کارهای اینترنتی قانونمند می بینند، تجربه بی اعتمادی خریداران از فروشگاههای غیرقانونی است. از این رو، لازم است تا تمامی دست اندرکاران، برای توسعه این فضای تجاری جدید، در راه قانون مندی بیشتر، پاکسازی و شفافیت آن کمک کنند.


١٥:٢٢ - دوشنبه ٦ شهريور ١٣٩٦    /    شماره : ٨٥    /    تعداد نمایش : ٣٣٧٨٦