چاپ        ارسال به دوست

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:

ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد و رانت، حمایت از تولید داخلی و گسترش عدالت اجتماعی از دستاوردهاي راه‌اندازی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در صورت تحقق کامل بودجه سال 1396، 200 هزار میلیارد تومان معامله دولتی صورت گیرد، گفت: این بازار بزرگ در صورت نبود نظارت کافی دولت و شفاف سازی، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، رمضانعلی صادق‌زاده در نشست خبری با موضوع تشریح شیوه کار و اهداف سامانه تدارکات الکترونیکی دولت که صبح امروز (دوشنبه) در سالن جلسات شاختمان شماره يك وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با بیان این‌که سامانه جامع تجارت الکترونیکی، سامانه نماد اعتماد الکترونیکی و سامانه تدارکات الکترونیکی دولت از جمله سامانه‌های راه‌اندازی شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، اظهار كرد: سامانه تدارکات الکترونیکی فقط معاملات مربوط به دولت را پوشش نداده و سایر دستگاه‌های بخش حقوقی نیز باید معاملات خود را از طریق این سامانه انجام دهند.
وی افزود: در پیاده‌سازی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت از تجارب کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، ژاپن و کره جنوبی استفاده و پیاده‌سازی شده است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با بیان این‌که شفافیت، مبارزه با فساد و رانت، حمایت از تولید داخلی و گسترش عدالت اجتماعی، چهار رکن استفاده از این سامانه است، اضافه كرد: تأمین‌ کنندگان كالا و خدمات می‌توانند در دورافتاده‌ترین نقاط کشور در مناقصات و مزایده‌های دولتی شرکت کنند.
صادق‌زاده با اشاره به اين‌كه الزام‌های قانونی مربوط به سامانه تدارکات الکترونیکی دولت در قانون برنامه ششم توسعه و احکام دائمی مورد اشاره قرار گرفته است،
خاطرنشان كرد: این الزام‌ها پیش‌تر فقط شامل دستگاه‌های اجرایی ماده ۵ قانون خدمات کشوری بود، اما اکنون بر اساس ماده ۵۰ قانون احکام دائمی با فراگیر شدن کامل، شامل نهادهای عمومی و غیردولتی نیز شده است. بر این اساس، تمامی دستگاه‌ها ملزم هستند تمامي معاملات، اعم از خرید، مناقصه و مزایده که رقمی بیش از ۲.۲ میلیون تومان دارند را از طریق این سامانه انجام دهند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 20 هزار تأمین کننده در سامانه ستاد ثبت‌ نام کرده‌اند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنين درخصوص سامانه نماد اعتماد الکترونیکی گفت: نزدیک به ۱۵۰ هزار شرکت در حوزه فنآوری اطلاعات (IT) در کشور وجود دارد که از این تعداد تا کنون حدود ۲۰ هزار مورد در سامانه نماد اعتماد الکترونیکی ثبت نام کرده‌اند.
صادق‌زاده هشدار داد: مردم از شرکت‌هایی که فاقد نماد اعتماد الکترونیکی هستند، به‌صورت اینترنتی خرید نکنند.
وي درباره‌ زمان اجرای طرح رجیستری تلفن همراه نيز اظهار کرد: تا پیش از این قرار بود که این طرح در اوایل تیر ماه به اجرا برسد، اما این طرح از جانب وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات به یک پیمانکار سپرده شده است که بنا بر اعلام این پیمانکار و صحبت‌های انجام شده، زمان قطعی اجرای طرح رجیستری تلفن همراه پايان مهر ماه سال جاری اعلام شده است.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی همچنین با اشاره به دیگر طرح‌های مربوط در این زمینه يادآور شد: نماد رجیستری، شناسه کالا و کد رهگیری کالای وارداتی سه طرحی هستند که در قبال کالاهای وارداتی به اجرا درخواهند آمد و ما سعی خواهیم کرد از تجربیاتی که طرح‌های شکست خورده قبلی در این زمینه داشته‌اند استفاده کنیم تا به بهترین شکل ممکن به اهداف تعریف شده برای اجرای این طرح‌ها دست پیدا کنیم.
درحالی که این روزها کسب و کارهای اینترنتی به گردش بالای مالی رسیده‌اند و موضوع تشکیل اتحادیه برای آن‌ها مطرح می‌شود،
صادق‌زاده درباره‌ آخرین وضعیت تشکیل اتحادیه و وظایف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این زمینه گفت: تلاش شده است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از فرآیند طولانی اداری برای متقاضیان ثبت در اتحادیه کسب و کارهای الکترونیکی بكاهد؛ چرا که این افراد برای ثبت در این اتحادیه نیاز به استعلام‌های مختلفی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های نظارتی دارند تا بتوانند شرایط لازم را برای ورود به کسب‌ و کارهای اینترنتی و اتحادیه مربوطه به‌دست آورند.
وي افزود: افرادی که متقاضی ورود به کسب‌ و کارهای اینترنتی هستند، نیاز دارند در کنار کسب مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی این وزارتخانه و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی که به آن‌ها مجوز فعالیت تجاری در فضای مجازی را می‌دهد، مجوزهایی را هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان مشاغل خانگی و موارد دیگری از این قبیل اخذ كنند که در این زمینه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی استعلام‌های اولیه‌ای که برای مجوزهای خود دریافت می‌کند را به‌صورت الکترونیکی برای سازمان‌های مربوطه ارسال کرده تا فرآیند صدور مجوزهای مختلف برای افراد متقاضی به حداقل زمان ممکن برسد.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در پایان با اشاره به شرکت‌هایی که می‌توانند در اتحادیه کسب و کارهای الکترونیکی فعالیت داشته باشند، گفت: تا کنون ۲۰۰ شرکت فعال در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی دارای پروانه کسب هستند و می‌توانند به محض تشکیل اتحادیه به عضویت آن دربیایند.


١٢:٤٣ - دوشنبه ٢ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٦٠    /    تعداد نمایش : ٣١٧٦٦