چاپ        ارسال به دوست

همایش روز ملی تجارت الکترونیکی با معرفی کسب و کارهای دارای رتبه اعتماد برتر برگزار گردید
همایش:

همایش روز ملی تجارت الکترونیکی با معرفی کسب و کارهای دارای رتبه اعتماد برتر برگزار شد

همایش روز ملی تجارت الکترونیکی با معرفی کسب و کارهای دارای رتبه اعتماد برتر برگزار شد.

همایش روز ملی تجارت الکترونیکی (7/24)، روز یکشنبه 24 مهرماه 1401 با حضور مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجلس شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌ها، تشکل‌های بخش خصوصی و مدیران کسب و کارهای اینترنتی مطرح برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، پس از تکمیل فازهای پروژه ارزیابی و رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی در قالب «رتبه اعتماد» (ستاره‌های ذیل لوگوی اینماد)، سال گذشته برگزاری رویداد ملی جایزه تجارت الکترونیکی به منظور معرفی و تقدیر از کسب‌وکارهای اینترنتی برتر با موفقیت برگزار و برنامه‌ریزی «روز ملی تجارت الکترونیکی» در تاریخ 7/24 (به نشانه ارائه خدمات 24 ساعته طی 7 روز هفته) آغاز گردید تا در این روز به اهمیت و نقش گسترش تجارت الکترونیکی، اثرات مثبت آن بر زندگی مردم و کسب و کارها و فرهنگ‌سازی عمومی به‌منظور خرید آسان و مطمئن پرداخته شود.

در این مراسم که با حضور جمعی از مقامات ارشد دولتی، تشکل‌های بخش خصوصی و مدیران کسب و کارهای اینترنتی مطرح برگزار شد، علیرضا شاه ­میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق ایران، رئیس کانون عالی کارفرمایان و رئیس سازمان ملی کارآفرینی و امین کلاهدوزان سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سخنرانی پرداختند و در پایان مراسم نیز، کسب و کارهای برتر معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.


علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت

علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در این مراسم با اشاره به اینکه شیوع کرونا در افزایش استفاده از تجارت های الکترونیکی موثر بوده است گفت: از حدود نیمه های سال قبل با کاهش شیوع کرونا و همزمان با شروع به کار دولت سیزدهم، رشد خوبی در این حوزه داشتیم به طوری که در حوزه کسب و کار و تجارت الکترونیکی شاهد رشد ۳۰ درصدی بودیم.

وی از ثبت بیش از 25 هزار اینماد جدید در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و افزود: یکی از اتفاقاتی که در این دولت افتاده است مسئله ثبت-محور شدن خیلی از فعالیت هاست که بدان معناست که اساسا شروع یک فعالیت نیاز به استعلام و مجوز خاصی نداشته و امور پیش رو و ثبت اینمادها بسیار تسهیل و تسریع و موانع برداشته شده است.

شاه میرزایی افزود: مشخصه مثبت ثبت محور بودن آنست که کار به صورت سیستمی انجام می شود و فرایند دریافت مجوز، دیگر وابسته به عامل انسانی نیست.

وی در ادامه با اشاره به موانع پیش روی تجارت الکترونیکی، بر ایجاد پلتفرم ها و خدمات پایه ای تاکید کرد و ایجاد این خدمات پایه ای را متوجه وزارت ارتباطات دانست و گفت: وزارت ارتباطات برنامه های خوبی را در آینده اعلام خواهد کرد که اگر این خدمات پایه ای را نداشته باشیم، بهترین شرکت ها را هم که در حوزه تجارت الکترونیکی داشته باشیم باز هم به مشکل بر می خوریم.

وی در پایان با تاکید بر تسهیل و تسریع امور تجارت الکترونیکی کسب و کارها از سوی دولت گفت: حوزه تجارت الکترونیکی نه تنها به اشتغال زایی و و ساماندهی مشاغل و سایر حوزه ها و بخش های اقتصادی کمک می کند بلکه شفافیت را هم ارتقا م می دهد و کار در این بخش از الویت های اصلی کشور است.


محمود لیائی، معاون وزارت ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست

محمود لیائی معاون وزیر ارتباطات نیز در ادامه این رویداد به نقش شرکت ملی پست در تجارت الکترونیکی کشور پرداخت و گفت: شرکت ملی پست با آمار ۶۰ درصدی، بیشترین روش ارسال کالا توسط واحدهای تجارت الکترونیکی فعال در حوزه فروش کالا بوده است. او استفاده از سیستم توزیع واحد تجارت الکترونیکی، شرکت‌های باربری بین شهری و خدمات شرکت‌های پست خصوصی را به ترتیب سایر روش‌هایی دانست که برای ارسال کالا استفاده می‌ شوند. معاون وزیر ارتباطات در ادامه عملکرد ترافیک مرسولات پستی در سال ۱۴۰۰ را بیش از ۲۵۸ میلیون مرسوله عنوان کرد.
لیائی همچنین در ادامه به انتقاد از کسب و کارهایی که از بستر خارجی و پلتفرم ‌های خارجی برای کسب و کار خود استفاده می ‌کردند نیز پرداخت و توضیح داد: گرچه درآمدهای پستی پس از اختلال اینترنت یک سوم کاهش یافته اما استفاده از پلتفرم داخلی طی سال‌ های قبل توسط مدیران ارشد کشور توصیه شده بود و اگر به این موضوع توجه می ‌شد، حالا کسب و کارها با چنین مشکلات درآمدی مواجه نمی ‌شدند.


مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز به بحث حکمرانی داده‌ ها در کشور پرداخت و گفت: متاسفانه در حکمرانی داده-محور نبودیم. مهم این نیست که دائم سامانه ایجاد کنیم، ما همین حالا سازمان‌‌ هایی داریم که ۱۲۰ سامانه دارند. اما حتی سامانه‌ های خود سازمان‌ ها نیز به هم متصل نیستند و معضل اساسی در تبادل سامانه‌ هاست. هر سازمانی داده ‌ها را متعلق به خود می ‌داند. این در صورتیست که رشد تجارت الکترونیکی در گرو شفافیت و تبادل داده ‌ها می باشد و دولت در این زمینه باید از طریق تعامل با سازمان‌ ها این امر را محقق سازد.


امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، ضمن تشکر از زحمات و تلاش های تخصصی به عمل آمده بابت موضوعات برنامه ریزی، اعتبارسنجی و رتبه بندی کسب و کارها به ویژه از همکاری سازمان مدیریت صنعتی و همچنین تشکر ویژه از فعالان حوزه تجارت الکترونیکی به عنوان تلاشگران اصلی این عرصه، ابراز امیدواری کردند که این مسیر سال به سال بهینه تر گردد.

ایشان با اشاره گزارش تجارت الکترونیکی سال 1400 و حجم 1200 هزار میلیارد تومانی گردش مالی تجارت الکترونیکی کشور در سال 1400، اعلام داشتند: حجم مورد انتظار در اقتصاد ایران دو برابر این مقدار می باشد که البته نیازمند تلاش های فراوان در وهله اول از سوی بخش های دولتی و در وهله دوم همت بیش از پیش بخش خصوصی می باشد.

کلاهدوزان همچنین با عذرخواهی بابت به مرحله افتتاح نرسیدن اولین پارک تخصصی تجارت الکترونیکی تا امروز 24 مهرماه، اظهار داشتند: از 200 هزار متر مربع فضای مذکور تا کنون عقد قرارداد 50 هزار متر مربع آن صورت گرفته ولی تلاش می کنیم تا روز پژوهش (25 آذرماه) این وعده محقق گردد و شاهد رونمایی از اولین پارک تخصصی تجارت الکترونیکی در استان تهران و احتمالاً همزمان در استان گیلان باشیم.


رونمایی از تمبر یادبود روز ملی تجارت الکترونیکی و تقدیر از کسب و کارهای الکترونیکی برتر

در بخش پایانی همایش، از تمبر یادبود روز ملی تجارت الکترونیکی رونمایی شد و برترین های کسب و کار اینترنتی بر اساس حوزه های "امنیت"، "کیفیت کالا و خدمات" و "رضایتمندی مشتری" معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

خاطرنشان می گردد، کسب و کارهای اینترنتی برتر امسال، بدون لحاظ نمودن کسب و کارهای برتر رویداد سال گذشته می باشند که علت این امر نیز ایجاد فرصت برای معرفی و تقدیر از کسب و کارهای بیشتر و انگیزه عموم کسب و کارها برای رقابت جهت کسب رتبه اعتماد برتر بوده است.


١٥:٢٣ - دوشنبه ٢٥ مهر ١٤٠١    /    شماره : ٥٤٦    /    تعداد نمایش : ٣٧٥١