چاپ        ارسال به دوست

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم

ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم، اظهار کرد: ساز و کارهای جدیدی به عنوان الگوی مدیریت بازار طراحی کردیم و از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم که این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و معاونان وزارت صمت، با بیان این مطلب افزود: ساختار بازار از عوامل مرتبط با بروز و تشدید تورم است، برنامه‌ای برای مدیریت بازار داریم که اثرات تورمی مرتبط با ساختار بازار را کاهش خواهد داد.

تعریف ۱۵۰ پروژه با ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه برای هدایت نقدینگی مردمی

وی با بیان اینکه بانک‌ها با اضافه برداشت و تسهیلات به رشد نقدینگی دامن می‌زنند، گفت: ما می‌توانیم نقدینگی مازاد و سرگردان را جمع کنیم که در این راستا ۱۵۰ پروژه با ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه تعریف کرده‌ایم تا با هدایت نقدینگی به کاهش تورم کمک کنیم.

ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم

فاطمی‌امین همچنین در خصوص بازار ارز و تاثیر قیمت‌های خارجی بر کالاهای داخل، تصریح کرد: باید تلاش کنیم ارتباط دلار با قیمت‌های بازارهای داخلی را قطع ‌کنیم و با عوارض پلکانی این ارتباط را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم رانت‌های ارزی به داخل منتقل شود. روی صادرات تمرکز جدی داریم و می‌خواهیم در شش ماهه دوم سال حدود ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات انجام شود.

اجرای طرح صندوق‌های ارزی در دستور کار است

وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح صندوق‌های ارزی جزو پروژه‌های آینده ما خواهد بود، بیان کرد: مردم دلارهای خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد و ما نیز این منابع را در توسعه تجارت خارجی کشورمان مصرف می‌کنیم.

الگوی جدید مدیریت بازار اجرا می‌شود

فاطمی‌امین همچنین در خصوص اصلاح ساختار تنظیم بازار، گفت: روش‌های قبلی از قبیل بازرسی و نظارت تاثیرهای مقطعی دارند، ما می‌خواهیم همزمان با این روال و تفویض اختیار تنظیم بازار محصولات کشاورزی دامی و باغی به جهاد کشاورزی، اصلاح ساختارهای جدی در حوزه مدیریت بازار را دنبال کنیم و الگوی جدید مدیریت بازار را اجرا کنیم.

وی این مدیریت را در دو حوزه کالاهای پایه و مصرفی دانست و افزود: ساز و کارهای جدیدی طراحی کردیم و از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم و این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.

وزیر صمت در خصوص تنظیم بازار بخش خدمات نیز اضافه کرد: حوزه خدمات، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همواره ۵۰ درصد تورم در این حوزه اتفاق می‌افتد؛ برای تنظیم بازار خدمات نیز برنامه‌ای یکساله داریم که تا شهریور ماه سال آینده نهایی و اجرا خواهد شد.

احداث ۱۱هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تولید برق

فاطمی‌امین در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد برق کشور در بخش صمت مصرف می‌شود، تصریح کرد: برق در واقع بخش بالادستی فولاد و پتروشیمی است، در راستای افزایش و مدیریت تولید برق تعامل خوبی با ستاد اقتصادی دولت و وزارتخانه‌های نفت و نیرو داریم و احداث ۱۱ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی برای تولید برق را در توافق با وزارت نیرو شروع کرده‌ایم. وی در خصوص تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نیز اظهار کرد: تامین مالی زنجیره‌های تولیدی را تا دو ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.

فاطمی‌امین در خصوص بورس و راهکارهای موفقیت در بورس کالا گفت: واحده های بورسی را باید به صورت صحیح در بورس کالا قرار دهیم و امکان اجرای قاعده های بورسی را داشته باشیم تا قاعده‌ها یکپارچه شود و زیرساخت لازم برای اجرای قواعد نیز فراهم آید. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در الگوی جدید مدیریت بازار ۲۵ قاعده وجود دارد که از زیرساخت‌های بورس کالا استفاده می‌کنند. گفتنی است در این نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بیان مهم‌ترین نقطه نظرات خود در خصوص ارائه ساز و کارهای جدید تنظیم بازار وزارت صمت پرداختند.


١٠:٤٨ - چهارشنبه ١٢ آبان ١٤٠٠    /    شماره : ٤٥١    /    تعداد نمایش : ٥٦٥