چاپ        ارسال به دوست

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر داد:

تحقق هوشمندسازی صدور و تمدید امضای الکترونیکی

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خبر داد:

تحقق یکی از مهمترین خدمات دولت الکترونیک/ هوشمندسازی صدور و تمدید امضای الکترونیکی

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این مرکز در راستای توسعه زیرساخت ‏ها و کاربردهای تجارت الکترونیکی، استفاده از ابزارها و استانداردهای ملی و بین ‏المللی و حمایت از حقوق مصرف‏ کنندگان از طریق ایجاد و پشتیبانی نظام اعتماد الکترونیکی و حمایت از فعالیت‏ های تجارت الکترونیکی، با هوشمندسازی فرآیند صدور و تمدید امضای الکترونیک یکی از مهمترین خدمات دولت الکترونیک را محقق ساخت.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به نقل از شاتا، علی رهبری گفت: امضای دیجیتال مفهومی شبیه امضای دستی و اثر انگشت اما با امنیتی بسیار بالا در فضای مجازی دارد. وقتی یک سند الکترونیکی مانند یک قرارداد، نامه ‌‌‌های اداری، فرم ‌های الکترونیکی امضای دیجیتال شود:

1- دریافت کننده سند یا پیام الکترونیکی می‌ تواند هویت صاحب سند را به درستی تشخیص دهد و از جعلی نبودن آن اطمینان حاصل کند، زیرا گواهی الکترونیکی هر فرد شناسه وی می ‌باشد.

2- امکان جعل یا تغییر اسناد غیر ممکن می ‌شود و هر تغییری در محتوای سند امضاشده، قابل تشخیص است و موجب نامعتبر شدن امضای دیجیتال آن می ‌شود.

3- فرد به هیچ عنوان نمی‌ تواند امضای خود روی سند را انکار نماید زیرا با استفاده از امضای دیجیتال روی سند و "گواهی الکترونیکی" فرد، می‌ توان به هویت امضاکننده آن پی برد.

4- برخلاف امضای دستی که همیشه ثابت است، امضای دیجیتال هر سند برای آن سند منحصربفرد است؛ در واقع، امضای دیجیتال هر سند مرتبط با محتوای آن سند است و امکان جداسازی امضای دیجیتال از سند به منظور استفاده مجدد روی سندی دیگر، یا جایگزین نمودن آن با امضایی دیگر وجود ندارد.

رهبری توضیح داد: به استناد ماده 7 قانون تجارت الکترونیکی مصوب سال 1382 مجلس شورای اسلامی، "هرگاه قانون وجود امضا را لازم بداند، امضای الکترونیکی مکفی است." بر اساس این ماده، امضای دیجیتال به تنهایی و بدون نیاز به امضای دستی برای قانون کفایت می‌ کند.

وی ادامه داد: برای تحقق این مهم، سه گام توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برداشته شد شامل حذف کاغذ برای ثبت ‌نام صدور گواهی امضا و انجام سیستمی این مراحل و صدور کدرهگیری و نیمه حضوری شدن صدور امضا و صرفه‌جویی در وقت مردم با حذف مراجعه حضوری ثبت نام و منحصر شدن حضور فرد در دفتر فقط برای احراز هویت؛ این مرحله نیز تا انتهای سال با همکاری پست غیرحضوری شده و فرآیند احراز هویت نیز درب منزل صورت خواهد پذیرفت.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: افزایش مدت اعتبار امضا از یک سال به دو سال که منجر به حذف تعداد زیادی از درخواست های تمدید گردید که این سیاست به خودی خود کاهش وقت و هزینه صرف شده را درپی خواهد داشت.

رهبری در خصوص غیرحضوری شدن فرآیند تمدید امضا گفت: اهمیت تمدید غیرحضوری امضا و افزایش مهلت اعتبار امضا از یک ‌سال به دوسال از این جهت است که در صورت عدم تحقق این موارد، حجم امضاهای نیازمند به تمدید و به تبع آن مراجعات حضوری و مشکلات ناشی از آن سالانه بصورت تصاعدی افزایش می ‌یافت،

با هوشمندسازی این دو فرآیند و حذف برگه کاغذی مجوزها (که منجر به جلوگیری از هرگونه جعل شده) و حذف دخالت عامل انسانی (که منجر به جلوگیری از خطای سهوی/ عمدی کارشناسان و همچنین کاهش رفت‏ و برگشت ‏های بین متقاضیان و کارشناسان و حذف زمان ‏های انتظار در صف بررسی کارشناسان شده) ضمن ارتقاء و تضمین کیفیت و سلامت فرآیند، اخذ امضای الکترونیک تسهیل و تسریع شد.

وی ادامه داد: غیرحضوری شدن فرآیند تمدید امضای الکترونیک علاوه بر موارد فوق‌ الذکر، مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌ توان به حذف سالانه بیش از 165.000 مراجعه حضوری از طریق الکترونیکی کردن فرآیند تمدید امضای الکترونیکی، کاهش مدت ‏زمان صدور/ تمدید امضا از چند ساعت به کمتر از 10 دقیقه از طریق حذف کاغذ و دخالت عامل انسانی و هوشمندسازی فرآیند اشاره کرد.

رهبری اعلام کرد: اجرای این امر موجب افزایش 43 درصدی تعداد امضاهای الکترونیکی صادره، صرفه ‌جویی در مصرف بیش از 1.490.000 صفحه کاغذ و نظارت مردمی آنلاین بر کیفیت خدمات می شود.


١٢:٣٤ - سه شنبه ١٠ تير ١٣٩٩    /    شماره : ٣٧١    /    تعداد نمایش : ٣٠٥٩٧