چاپ        ارسال به دوست

نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی با پایشگر هوشمند کسب و کارهای اینترنتی قوت گرفت
قوت گرفت:

نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی با سامانه پایشگر هوشمند

قوت گرفت:

نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی با سامانه پایشگر هوشمند

با گذشت چند ماه از توسعه و اجرای پایشگر هوشمند، پیشرفت چشمگیری در شناسایی تخلفات کسب و کارها در فضای مجازی صورت گرفته است بطوریکه پایش 50 هزار کسب و کار اینترنتی در سه سناریوی تخلف 1- ارائه کالا و خدمات ممنوعه 2- جعل لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی و 3- درگاه‌ های پرداخت فعال در کسب و کارهای بدون مجوز فعالیت، منجز به شناسایی دو هزار کسب و کار مشکوک به تخلف شد.

کسب و کارهای مشکوک به تخلف، توسط دستگاه‌ های عضو کمیته نظارت بر کسب‏ و کارهای اینترنتی مورد بررسی قرار گرفته‌ و اطمینان و دقت شناسایی افزایش می‏ یابد. سپس، اخطارهای نظارتی لازم به کسب‏ و کارهای مظنون ارسال شده و در مهلت مقرر مجدداً بررسی می‏ گردند و در نهایت، در صورت عدم رفع مشکل، تعدادی از کسب و کارها بعنوان متخلف قطعی تعیین می ‏گردند.

بطور خاص در حوزه جعل لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی، که جعل یک مجوز و یک نشان دولتی محسوب می ‏شود مصداق مجرمانه داشته و می ‌بایست برخورد قضایی صورت گیرد. در فاز اول پایش این سناریو، حدود 30 هزار کسب و کار فاقد نماد اعتماد الکترونیکی معتبر توسط خزشگرهای هوشمند مورد بررسی قرار گرفتند که 200 کسب و کار لوگوی نماد را جعل کرده بودند و با بررسی دستگاه ‌های نظارتی حدود 85 درصد از متخلفان، این تخلف را اصلاح و اعلام ناآگاهی از ابعاد اقدام صورت‏گرفته داشتند و فقط 15 درصد کسب و کارها که حدود 30 کسب و کار از 200 کسب و کار متخلف بودند همچنان متخلف شناخته شدند. در این راستا مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از طریق ارتباط سیستمی با سامانه رصد کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که متعلق به دادستانی کل کشور می‏ باشد، 30 کسب و کار متخلف را که مرتکب جعل نشان دولتی شده بودند به کارگروه مذکور معرفی نمود و کارگروه مذکور پس از طی روال قانونی، مجازات مربوطه از جمله فیلتر نمودن سایت مربوطه را به اجرا گذاشت.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در راستای حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان تجارت الکترونیکی، پایشگر هوشمند را راه‌ اندازی و توسعه آن را تا بالاترین سطوح بلوغ سناریوهای تخلفات ادامه می‌ دهد تا ضمن تقویت اعتماد به فضای تجارت الکترونیکی، حقوق خریداران اینترنتی حفاظت گردد.


١٠:٢٩ - شنبه ١٧ اسفند ١٣٩٨    /    شماره : ٣٥٤    /    تعداد نمایش : ٣٣٨٢٥