چاپ        ارسال به دوست

روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی:

نشست خبری تبیین برنامه ها، عملکرد و پاسخگویی به رسانه ها

.

نشست خبری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با موضوع

"تبیین برنامه ها و تشریح عملکرد مرکز و پاسخگویی به اصحاب رسانه"

برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، روز یکشنبه بیست و چهارم شهریورماه 1398، نشست خبری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در خصوص "تبیین برنامه ها و تشریح عملکرد مرکز و پاسخگویی به اصحاب رسانه" در قالب پویش پاسخگویی که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده، با حضور جمعی از رسانه ها برگزار گردید. در این نشست که به میزبانی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت برگزار گردید، آقای رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به همراه جمعی از معاونین و مسئولان مرکز حضور داشتند.

در این نشست خبری، آقای رهبری و تنی چند از مسئولان مرکز پس از بیان چکیده ای از برنامه ها و عملکرد مرکز، پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه ها بودند که از جمله می توان به موضوعات ذیل اشاره داشت:

- محورهای فعالیت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

محورهای سه گانه فعالیت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی عبارتند از (1) تجارت الکترونیکی، (2) دولت الکترونیکی در حوزه صنعت، معدن و تجارت، و (3) گواهی ‏های الکترونیکی از جمله امضای الکترونیکی

در حوزه تجارت الکترونیکی، در سه بخش اصلی برنامه ‏ها و اقدامات ارائه شد: (1) سیاستگذاری و تنظیم مقررات، (2) توسعه زیرساخت ‏ها، و (3) توسعه کاربردهای تجارت الکترونیکی.


آیین نامه تبلیغات، آیین نامه پلتفرم ها، طرح تسهیل شروع به کار کسب و کارهای الکترونیکی، برون سپاری عملیات اجرایی اینماد، سامانه احراز هویت و صلاحیت مشتریان تجارت الکترونیکی و سامانه پنجره واحد الکترونیکی در دستور کار مرکز می باشند. البته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس بند (ب) ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی، موظف به تدوین آیین نامه تبلیغات شده بود و لذا در آیین نامه مذکور، مشارکت ذی ‌نفعان و مسئولان بخش دولتی و خصوصی در قالب جلسات مشترک جلب و مسئولیت بخش ‌ها و ذی ‌نفعان شفاف شده است.

در خصوص تسهیل فرآیند کاری کسب ‌و کارهای نوپا، با توجه به اینکه احتمال شکست فعالیت ‌های کسب‌ و کارهای نوپا تا سه سال اول فعالیت شان وجود دارد، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصمیم به ایجاد رویه سندباکس گرفته ‌است که این کسب ‌و کارها در دوره اول فعالیت خود بدون نیاز به مجوز ولی با رعایت شرایط و ضوابط خاص فعالیت کنند و پس از رسیدن به بلوغ اقدام به دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت خود نمایند البته برای اجرایی کردن این طرح، توافقاتی با بانک مرکزی صورت گرفته است.

در حوزه دولت الکترونیکی، سامانه های جامع تجارت، سامانه انبارها، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، سامانه های شکایت، بازرسی، گارانتی، مجوز پیش فروش خودرو و ... در دستور کار و پیگیری می باشند.


- امضای الکترونیکی

درحوزه گواهی های الکترونیکی، ارتقاء امنیت و بهبود نسل امضا، تسهیل فرآیندهای امضا، امضای همراه و توسعه به کارگیری امضا در حال پیگیری می باشند.


تلاش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی جهت تجهیز اسناد مالی و اداری خود به امضای الکترونیکی و حذف کاغذ شروع شده و در این زمینه، رایزنی ها با خزانه، دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و این مرکز پیشگام حذف اسناد کاغذی در سیستم اداری است بطوریکه، تا پایان سال می خواهد به عنوان اولین مرکز دولتی، با استفاده از امضای الکترونیکی، برگه فیزیکی برخی اسناد مالی و اداری خود را حذف نماید. همچنین طبق توافقات صورت گرفته با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مقرر شده تا بخش خصوصی نیز اقدام به تولید نرم‌افزارهایی کنند که قابلیت امضای الکترونیکی را داشته باشد و حتی در رتبه ‌بندی دستگاه ‌ها نیز از این پس قابلیت بکارگیری امضای الکترونیکی مدنظر قرار خواهد گرفت و طی جلساتی که برگزار شده در جایزه دولت‌الکترونیکی و ارزیابی عملکرد دستگاه ‌ها و همچنین ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه ‌‌ها، شاخص‌ هایی تعریف شده تا طبق آن مشخص شود که کدام دستگاه‌ ها امضای الکترونیکی را در زیرمجموعه خود پیاده کرده ‌اند و از این طریق دستگاه ‌ها ترغیب شوند تا به استفاداز امضای الکترونیکی اقدام نمایند.

استفاده از امضای الکترونیکی در سامانه جامع تجارت از مهرماه امسال:

از مهرماه امسال، بازرگانان برای انجام فعالیت ‌های خود در سامانه جامع تجارت ملزم به دریافت امضای الکترونیکی خواهند شد و در شرایط فعلی، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت به غیر از بخش خرید جزئی، سایر بخش‌ هایش به امضای الکترونیکی تجهیز شده است.

امضای الکترونیکی همراه یا Mobile PKI

امضای الکترونیکی به زودی روی تلفن‌ های همراه پیاده ‌سازی خواهد شد و سازمان امور مالیاتی نیز اعلام کرده که سامانه‌ شان مجهز به امضا می باشد ولی تا زمانی که امضای الکترونیکی روی موبایل پیاده ‌سازی نشود، مؤدیان خود را ملزم به دریافت امضا نخواهد کرد و با رونمایی از امضای الکترونیکی همراه، برای استفاده از امضای الکترونیکی در فرآیندهای مالیاتی نیز اقدام خواهد شد.


- مدیریت سامانه ثبت سفارش

از آذرماه سال 1397 مدیریت سامانه ثبت سفارش به این مرکز سپرده شده است که بعد از تحویل سامانه، توسط مرکز توسعه تجارت الکتروینکی اقدامات اصلاحی بر روی فرآیندهای سامانه و همچنین افزودن فرآیندهای جدید آغاز گردید. همچنین مواردی که منجر به کاهش امنیت سامانه میگردید شناسایی و برطرف شد.

- سامانه پایشگر هوشمند نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به دنبال پیاده‌سازی پایش سیستمی و هوشمند است و تا کنون نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است. البته باید توجه داشت که ارتقاء نظارت در نهایت به این معنی نیست که دیگر تخلفی صورت نخواهد گرفت بلکه تلاش می شود تا وقوع تخلفات کاهش یابد.

نتایج پایش انجام شده توسط این سامانه روی 3500 وب ‌سایت حاکی از آنست که حدود ۷۰ وب ‌سایت اقدام به فروش کالای ممنوعه می ‌کردند و ۱۸۰ کسب و کار نیز که موفق به دریافت نماد اعتماد نشده بودند این نماد را جعل و روی سایت خود قرار داده و همچنین ۲۳۰ کسب و کار علیرغم تعلیق نماد اعتماد الکترونیکی که مجوز فعالیت آنها بوده است همچنان درگاه پرداخت فعال داشتند و به فعالیت خود ادامه می دادند که پس از بررسی کسب و کارهای مشکوک به تخلف و محرز شدن تخلف آنها حتماً به مراجع ذیصلاح ارجاع و مطابق قانون با آنها رفتار خواهد شد. البته پایش هوشمند به‌ زودی توسعه خواهد یافت و این پایش روی تمامی سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیکی اجرایی خواهد شد.

- رتبه بندی کسب و کارهای الکترونیکی

در خصوص اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به سکه ثامن، تمام قواعد صدور نماد اعتماد رعایت شده بود و تا خرداد سال ۹۷ شکایت خاصی از در این خصوص وجود نداشت ولی پس از آن، با مشاهده فروش سکه در این سایت که بر اساس قانون، تخلف محسوب می شد تذکرات لازم به آنها داده شد ولی نهایتاً نماد اعتماد آن تعلیق گردید.

از پرونده سکه ثامن اینگونه نتیجه گیری شد که باید رتبه ‌بندی کسب ‌و کارهای اینترنتی آغاز گردد و اینگونه نباشد که هر کسی نماد اعتماد الکترونیکی را در سایتی دید، تصور کند که کاملاً می تواند به آن سایت اعتماد کند. رتبه بندی به این موضوع که چقدر می ‌توان به یک سایت اعتماد کرد، کمک می نماید. در همین راستا، اقدامات مربوط به رتبه ‌بندی کسب و کارهای اینترنتی آغاز شده و از اوایل مهرماه امسال، رتبه‌ بندی سایت ‌ها و کسب‌ و کارها برای عموم مردم نمایش داده خواهد شد و این طرح اجرایی می ‌شود. البته در حال حاضر، رتبه اعتماد کسب و کارها از طریق سامانه اینماد در دسترس خود کسب و کارها می باشد.

- طراحی مکانیزم پیش فروش

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حال طراحی مکانیزمی برای مدیریت پیش فروش ها می باشد تا افراد حقیقی و حقوقی نتوانند بیشتر از اعتبارات خود کالایی را پیش فروش نمایند. در این راستا جهت مدیریت مجوزهای پیش فروش صادره و همچنین مدیریت تعداد پیش فروش های صورت گرفته متناسب با هر مجوز پیش فروش، اقدام به راه اندازی سامانه مدیریت مجوزها و گزارشات پیش فروش خودرو به آدرس prs.ntsw.ir نموده است. این سامانه در حال حاضر درحال بررسی و طی نمودن فاز پایلوت می باشد که بعد از گذراندن این دوره، برای خودروسازان داخلی عملیاتی خواهد شد و در آینده نزدیک برای سایر کالاهای ارزشمند نیز مکانیزمی جهت مدیریت پیش فروش­ها و عمل به تعهدات طراحی خواهد شد .

- گزارش سالانه تجارت الکترونیکی (سال 1397)

گزارش تجارت الکترونیکی سال 1397 به همت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و با همکاری برخی از سازمان ها تهیه و منتشر گردیده که بر اساس ادبیات موضوع و نظر خبرگان، 26 شاخص تجارت الکترونیکی تعیین و تعریف گردیده و آمارهای مربوطه گردآوری شده است. گزارش مذکور، از سه بخش تشکیل شده که عبارتند از زیرساخت تجارت الکترونیکی، عملکرد تجارت الکترونیکی و جمعیت‏ شناسی تجارت الکترونیکی.

داده ‏های مورد نیاز برای اندازه‏ گیری شاخص‏ های زیرساخت و عملکرد، از منابعی مانند گزارش‏ های بانک جهانی، مرکز آمار ایران، بانک مرکزی ج.ا.ا. و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، و داده‏ های جمعیت‏ شناسی اعم از فعالان و مشتریان، با نمونه ‏گیری از واحدهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تکمیل پرسشنامه جمع‏ آوری شده است.

از اهم نتایج مشتمل بر خلاصه وضعیت تجارت الکترونیکی ایران تا پایان سال 1397، می توان به موارد ذیل اشاره داشت:

- ضریب نفوذ اینترنت، به 78 درصد رسیده که بالاتر از میانگین خاورمیانه و جهان است.

- نرخ کاربران اینترنتی به عنوان خریدار الکترونیکی بالقوه به 70 درصد (با رشد 9.4 درصدی نسبت به سال 1396) رسیده و ایران در زمره 20 کشور برتر جهان در این شاخص است .

- حجم معاملات تجارت الکترونیکی، 208 هزار میلیارد تومان (با رشد اسمی 30 درصدی نسبت به سال 1396) می باشد.

- مبلغ هر خرید الکترونیکی به طور متوسط حدود 187هزار تومان برآورد می ‏شود.

- تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی 1میلیارد و 113 هزار عدد برآورد می ‏شود.

- تعداد کل معاملات الکترونیکی دولتی 122 هزار عدد می‌ باشد.

- سهم تعدادی تراکنش ‏های درگاه پرداخت اینترنتی از کل تراکنش‏ های بانکی، 4 درصد است.

- تعداد وب ‏سایت‏ های تجارت الکترونیکی، 270 هزار عدد برآورد می ‏شود.

- 18درصد از وب ‏سایت ‏های تجارت الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

- سهم شاغلان تجارت الکترونیکی از کل شاغلان کشور، 5.5 درصد برآورد می ‏شود.

علاقمندان می توانند جهت دریافت گزارش تجارت الکترونیکی و همچنین اینفوگرافی مربوطه، از طریق لینک های ذیل اقدام فرمایند:

دانلود گزارش کامل تجارت الکترونیکی سال 1397

دانلود گزارش خلاصه تجارت الکترونیکی سال 1397

دانلود اینفوگرافی گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران، سال 1397 (نسخه کم حجم، 300KB)

دانلود اینفوگرافی گزارش سالانه تجارت الکترونیکی ایران، سال 1397 (نسخه کیفیت بالا، 5MB)


١١:٢١ - سه شنبه ٢ مهر ١٣٩٨    /    شماره : ٣٢٣    /    تعداد نمایش : ٣٨٤٦١