سامانه جامع تجارت (سامانه یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند
تجارت) با هدف ایجاد یک سامانه واحد جهت مدیریت فعالیت های تجاری بازرگانان و
فعالان تجاری در حوزه ثبت اطلاعات مربوط به خرید و فروش کالا که منجر به مشاهده، پیگیری و
جلوگیری از ورود تکراری اطلاعات مرتبط با فعالیت های تجاری می شود، توسعه یافته است. بر این اساس،
سامانه جامع تجارت، در برگیرنده دو زیر سامانه تجارت فرامرزی و تجارت داخلی می باشد.
در بخش تجارت فرامرزی، راه اندازی سامانه در حوزه واردات، صادرات و ترانزیت
برنامه ریزی شده است که در فاز اول، تنها فرآیند ثبت سفارش کالاهای وارداتی که
شامل عملیات تجاری، عملیات ارزی، عملیات گمرکی و
عملیات لجستیک می باشد، مورد هدف قرار گرفته است. سامانه جامع تجارت در حوزه
تجارت فرامرزی خدماتی را به گروه های مختلف ذینفعان، شامل بازرگانان و سازمان ها و
نهادهای مرتبط ارائه می نماید. خدمات ارائه شده به بازرگان شامل ثبت سفارش کالای
وارداتی، ارسال درخواست مجوز به سازمانهای مجوزدهنده به صورت سیستمی، استعلام
کارت بازرگانی به صورت سیستمی، تعیین منشا ارز بدون مراجعه حضوری به بانک،
انتخاب نماینده، پیگیری پرونده ثبت سفارش، اخذ شناسه فروشنده خارجی و ... می باشد.
به طور کلی اهداف، توسعه سامانه جامع تجارت فرامرزی شامل موارد زیر می باشد.
- بهبود مستمر فضای کسب و کار
- یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت
- هدایت مبادلات
تجاری به سمت مبادی قانونی
مبارزه با قاچاق کالا
- استانداردسازي و هماهنگسازي اسناد تجاري و ارائه راهكارهاي
مديريت تبادل الكترونيكي آنها
- حذف فرآیندها و اسناد غیرضروری
- حذف حضور فیزیکی بازرگان و داده های
تکراری
- اتصال به سامانههای بین المللی
- ایجاد شفافیت اطلاعاتی در فرآیندهای تجاری
- ارائه يک زيرساخت و بستر مناسب براي توسعه فرصت هاي جديد
تجاري و توزيع برابر اين فرصت ها در سطح جامعه در راستاي توسعه فضاي رقابت سالم
براي تمام بازيگران اقتصادي كشور
- ارائه يک پلتفورم الکترونيکي امن، قابل
اعتماد، شفاف و مبتني بر استانداردهاي باز به منظور تسهيل جريان تبادل اطلاعات و
يکپارچه سازي خدمات دستگاههاي دولتي در حوزه تجارت.
- ايجاد هماهنگي لازم در زمينه تسهيل الكترونيكي تجارت
ميان دستگاه هاي اجرايي ذي ربط
|